Garantie, een feit of fabel?

Uit recent onderzoek van de Consumentenbond kwam naar voren dat veel bril- en contactlenzendragers niet tevreden zijn met hun kijkoplossing. Het dragen van de verkeerde bril of contactlenzen zou zomaar de oorzaak kunnen zijn van klachten, zoals hoofdpijn, dubbel- of wazig zien. Helaas worden deze klachten ook, na een gewenningsperiode, niet verminderd. Voor deze situaties zijn diverse garanties beloofd, echter worden deze in veel gevallen niet nagekomen.

Veel mensen ervaren de oogmeting als moeilijk. De vakbekwame opticien of contactlensspecialist mag in staat worden geacht om deze meting optimaal uit te voeren en zo uw kijkproblemen te verhelpen. Toch zijn er jammer genoeg nog veel dragers met klachten na aankoop van hun nieuwe bril of contactlenzen.

Als u klachten heeft, is het belangrijk om terug te gaan naar uw opticien. Als deze zijn beloofde garanties nakomt, binnen de gestelde termijn, kan het probleem samen met u opgelost worden. Uit onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat dit bij meerdere optiekwinkels niet het geval is. Door de geclaimde garanties, heeft men over het algemeen een groot vertrouwen in de opticiens. Volgens het artikel in de Consumentengids komen deze regelmatig bedrogen uit en krijgt de drager slechtst in enkele gevallen het aankoopbedrag terug.

Wanneer u twijfelt aan uw kijkoplossing of opticien, bent u van harte welkom om bij ons gebruik te maken van een second opinion. Wij kijken zorgvuldig naar de eventuele oorzaken van uw klachten en adviseren wij u wat te doen.

Wouter van Leeuwen

Wouter van Leeuwen
(Oogprofessional)