Slecht slapen door blauw licht?

Dagelijks worden wij, in toenemende mate, blootgesteld aan het schadelijke blauw licht. We gebruiken steeds meer én langer achter elkaar LED-beeldschermen van computers, tablets, TV’s, smartphones, navigatie-schermen, digitale schoolborden en LED-verlichting. Fabrikanten zorgen door de uitstraling van blauw licht voor extra scherpe en sprankelende energie besparende schermen. Juist dat vraagt heel wat van onze ogen.

Steeds meer mensen lijken zich bewust van de ongewenste effecten en bijwerkingen van blauw licht. Blauw licht “breekt” het sterkst (dus juist vóór het netvlies) en dat kan zorgen voor ‘blauwwaas’ ook wel ‘blauwruis’ genoemd. Dit kan voor een zeer onrustig beeld zorgen, maar belangrijker nog is dat te veel blauw licht in de ogen resulteert in onnodige slaapproblemen. Blauw licht hebben we nodig om ons dag- en nachtritme te reguleren. Het remt de aanmaak van melatonine af, het hormoon dat ervoor zorgt dat we in slaap vallen. Hierdoor kan het zijn dat u ’s avonds moeilijker in slaap komt na een hele dag op beeldschermen te hebben gekeken.

Veel brillenglazenfabrikanten hebben tegenwoordig blauw-lichtfilters ontwikkeld om op deze manier bescherming te
bieden tegen het blauwe licht. Werkt u dus veel met beeldschermen? Kies dan voor glazen met een blauwlichtfilter, zodat de hinderlijke effecten van blauw licht worden geredu-
ceerd tot normale waarden die we nodig hebben om te functioneren. Natuurlijk is het ook mogelijk om een losse beeldschermbril aan te schaffen, speciaal voor uw beeldschermwerk. Daarbij kijken wij ook naar de manier waarop u naar uw beeldscherm kijkt en passen daar, indien nodig, de glazen op aan.

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van de blauwlichtfilter? Neem dan gerust contact met ons op. U bent altijd van harte welkom.

Harry van Leeuwen

Harry van Leeuwen (Oogprofessional)